top of page
  • תמונת הסופר/תד"ר גילאור משה

ניתוחים משמרי רחם (ללא כריתות) לתיקון צניחת איברי אגן

עודכן: 1 ביולי 2022

ניתוח כריתת רחם (Hysterectomy) הוא הניתוח הגינקולוגי השכיח ביותר בגניקולוגיה.

בשנים האחרונות מצטברות יותר ויותר עדויות ממחקרים שמראות שככל הנראה אין שיפור משמעותי בסיכויי ההצלחה בניתוחים לתיקון צניחת אברי אגן הכוללים בתוכם גם כריתת רחם.

מתי אין הכרח לבצע כריתת רחם? אלו סוגי ניתוחים משמרי רחם קיימים?

המידע במאמר זה נועד לתת לך מענה לשאלות עבור מטופלות הסובלות מצניחת אברי אגן.


אישה אוחזת בבטנה

צניחת איברי אגן

צניחת איברי אגן הינה מצב די נפוץ אשר שכיחותו עולה עם הגיל. כיום, כ-10% מהנשים באוכלוסייה עוברות ניתוח לתיקון צניחה במהלך חייהן. בשל העלייה בתוחלת החיים בעשורים האחרונים צפויה גם עליה בכמות הניתוחים לתיקון צניחה בעתיד.


צניחת איברי אגן יכולה להתבטא כתחושת "משיכה" כלפי מטה באגן ובמקרים מתקדמים יותר תיתכן תחושה של גוש המתבלט דרך שפתי הפות. כתלות בחומרת הצניחה יש נשים המתארות זאת כתחושת ״כדור פינג-פונג/כדור גולף/ראש של תינוק" שבולט מהפות.


אחת מהטעויות הנפוצות במחשבה של חלק מהמטופלות הינה שהאיבר הצונח הוא תמיד הרחם. אולם, מחשבה זו רחוקה מהאמת מאחר ובחלק ניכר מהמקרים ישנה צניחת דפנות הנרתיק בלבד והרחם לעומת זאת נתמך היטב במקומו.





כריתת רחם ותיקון צניחה

בזמן הדיון שמבוצע לקראת ניתוח לתיקון צניחה מטופלות רבות מופתעות מכך שכריתת הרחם איננה חלק הכרחי בניתוח. זאת משום שהרחם הוא איננו הגורם לצניחה וזאת מתרחשת בשל התרופפות רקמות התמיכה של רצפת האגן.


בשנים האחרונות מצטברות יותר ויותר עדויות ממחקרים שמראות שככל הנראה אין שיפור משמעותי בסיכויי ההצלחה בניתוחים לתיקון צניחה הכוללים בתוכם גם כריתת רחם.


אז למה בכל זאת בחלק גדול מהניתוחים כורתים את הרחם?


כמו בכל דבר בחיים גם בכריתת רחם (בניתוחים לתיקון צניחה) יש יתרונות וחסרונות:


יתרונות של כריתת רחם בניתוח לתיקון צניחה:
  • אחוזי ההצלחה של ניתוח לתיקון צניחה מעט גבוהים יותר.

  • מניעה עתידית של סרטן רירית הרחם או סרטן צוואר הרחם.

  • מניעת צורך בבדיקות סקר שגרתיות לאבחון מוקדם של סרטן צוואר הרחם (משטח PAP או בדיקת HPV).

  • בנשים בגיל הפוריות- הפסקת הוסת והתופעות הנלוות לה כמו כאבי ווסת.


חסרונות של כריתת רחם בניתוח לתיקון צניחה:
  • משך הניתוח ארוך יותר.

  • קיים סיכון מוגבר לאיבוד דם ולפגיעה באיברים סמוכים.

  • קיים סיכון מוגבר לחשיפה של רשת סינטטית לנרתיק, במידה ומשתמשים בה לתיקון הצניחה.

  • מונע אפשרות עתידיות של הריון.

יש לציין שבשנים האחרונות ישנה עליה בכמות הנשים שמעדיפות לא לבצע כריתת רחם בזמן ניתוח לתיקון צניחה. לפי המחקרים היום, כ-30 אחוז מהנשים מעוניינות בשימור הרחם.


ניתוחים לתיקון צניחה שמאפשרים שימור של הרחם

קיים מגוון של ניתוחים לתיקון צניחה עם אפשרות לשימור הרחם. מגוון זה מאפשר להתאים לכל מטופלת את הניתוח המתאים ביותר עבורה. בחירת הניתוח תלויה ברצון המטופלת, מצב רצפת האגן שלה, גילה, מצבה הבריאותי ומחלות הרקע, פעילות גופנית ומינית כמו גם רקע קודם של ניתוחים לתיקון צניחה.


סוגי הניתוחים הקיימים

Sacrohysteropexy with mesh

הניתוח מבוצע בגישה לפרוסקופית (כלומר זעיר-פולשנית). במהלך הניתוח מרימים את הרחם בעזרת רשת. קצה אחד של הרשת מקובע לרחם באזור צוואר הרחם והקצה השני מקובע לרצועה שנמצאת בחלק התחתון של עמוד השדרה. יש לציין, ששימוש ברשת בשיטה הזאת מקובל ומאושר בכל העולם. קיימות הגבלות וחילוקי דעות בנוגע לשימוש ברשתות בניתוחי צניחה, אולם אלו מתייחסים רק לניתוחים לתיקון צניחה המבוצעים בגישה ווגינלית (כלומר ניתוחים בהם הרשת מוחדרת דרך הנרתיק). פרט לשימוש ברשת להרמה של הרחם, לפי הצורך מבוצע בניתוח גם תיקון של צניחת דפנות הנרתיק או תיקון דליפת שתן במאמץ. אחוזי ההצלחה תלויים במאפיינים רבים הייחודיים לכל מטופלת, אולם ככלל הינם סביב 80-90% לפי מחקרים בהם היה מעקב אחר הניתוח של 3-5 שנים.


Vaginal Sacrospinous Hysteropexy

הניתוח מבוצע דרך הנרתיק. מרימים את הרחם על ידי קיבוע של צוואר הרחם לרצועה חזקה וגבוהה באגן הנקראות הרצועה הסקרו-ספינלית. לפי הצורך מבצעים תיקון צניחה של דפנות הנרתיק או תיקון דליפת שתן במאמץ. אחוזי ההצלחה של הניתוח תלויים במאפיינים רבים הייחודיים לכל מטופלת, אולם ככלל הינם סביב 80-90%.


Uterosacral Ligament Suspension

הניתוח מבוצע בגישה נרתיקית או לפרוסקופית. ישנם מספר רצועות שבאופן נורמלי מעגנות את הרחם במקומו ולא מאפשרות לו לצנוח. שתי הרצועות האוטרוסקרליות הן דוגמא לכך. בניתוח הזה מבצעים קיצור ותפירה של רצועות אלו אחת לשנייה ובנוסף תופרים את שתיהן לצוואר הרחם. גם בניתוח זה אחוזי ההצלחה תלויים במאפיינים רבים הייחודיים לכל מטופלת, אולם ככלל הינם סביב 80-90%.לפי הצורך מבצעים במקביל תיקון לצניחה של דפנות הנרתיק או תיקון דליפת שתן במאמץ.


Manchester operation

הניתוח מתאים רק לנשים שלא מעוניינות בהריון עתידי. הניתוח מבוצע דרך הנרתיקית ובו עושים כריתת צוואר הרחם ותפירת הרחם לרצועות האוטרוסקרליות לצורך הרמתו.


Colpocleisis

ניתוח זה מתאים לנשים שאינן פעילות מינית ואשר שוללות באופן מוחלט את האפשרות לקיום יחסי מין עם חדירה נרתיקית בעתיד. הניתוח מבוצע דרך הנרתיק ובו למעשה סוגרים את הנרתיק על ידי תפירה של הקיר הקידמי לאחורי תוך כדי דחיקת הרחם הצנוח כלפי מעלה. אחוזי ההצלחה של הניתוח הינם מעל ל-90% אחוז.


סיבוכים אפשריים לניתוח

  • ניתוח לתיקון צניחה שאיננו כולל כריתת רחם הינו קצר יותר והסיכון לסיבוכים בו באופן כללי נמוך יותר. אולם, בדומה לכל ניתוח אחר, עדיין קיים סיכון נמוך לסיבוכים כמו דימום, זיהום או פגיעה באיברים סמוכים. ייתכנו סיבוכים נדירים הקשורים להרדמה ותלויים בסוג ההרדמה.

  • עד כ-10% מהמטופלות לאחר ניתוח לתיקון צניחה מתלוננות על דליפת שתן במאמץ. ברוב המקרים, דליפת השתן במאמץ הייתה קיימת עוד טרם הניתוח, אולם היא לא באה לידי ביטוי כי הצניחה מסתירה אותה. השופכה מקופלת כתוצאה מהצניחה והזרם של השתן חלש. חלק מהמטופלות צריכות להכניס הגוש הבולט לתוך הנרתיק כדי לתת שתן. לאחר התיקון השופכה מתיישרת והדליפה הסמויה עלולה להפוך לגלויה וסימפטומטית. קיימות מספר אפשרויות טיפוליות בדליפת שתן במאמץ עם תוצאות טובות.

  • כאבים בזמן קיום יחסי מין עלולים להופיע בכ-10% מהמקרים. באופן נדיר יותר ייתכנו כאבי אגן כרוניים.

  • באופן נדיר ייתכן קושי במתן שתן שלרוב חולף עצמונית וללא צורך בהתערבות נוספת.


סיבוכים נדירים האופייניים לסוגי הניתוחים השונים:
Sacrohysteropexy with mesh

תיתכן חשיפה של הרשת לנרתיק או לאיברים סמוכים ב-2-4% מהמקרים. אולם, רק במיעוט מוחלט של המקרים חשיפה זו גורמת להפרעה שמצריכה ניתוח חוזר לצורך הוצאה של החלק החשוף של הרשת. יש לציין כי בניתוחים בהם כן מבוצעת כריתה של הרחם קיים כנראה סיכון גבוה יותר לחשיפה זו של הרשת לנרתיק.


Vaginal sacrospinous hysteropexy

בניתוח זה קיים סיכון של כ-10% לכאבים בישבן (שקיים גם בניתוחים בגישה דומה עם כריתת הרחם). כאבים אלו חולפים לרוב תוך מספר שבועות-חודשים. לעיתים הכאבים הללו גורמים לקושי בהטלת צואה שמצריך שימוש בנרות, חוקנים או משלשלים לתקופה קצרה.


Uterosacral ligament suspension

בניתוח זה תיתכן פגיעה בשופכן (הצינור שמנקז את הכליה לשלפוחית השתן) ב-1-10% מהמקרים. על מנת לזהות פגיעה שכזו מבצעים כשגרה, בזמן הניתוח, בדיקת ציסטוסקופיה (הכנסת מצלמה לשלפוחית השתן) בה בודקים את תקינות השופכנים. כך שבמידה ואכן מזוהה פגיעה בשופכן היא מתוקנת עוד במהלך הניתוח לרוב ללא צורך בהתערבות נוספת בהמשך.


החלמה ומהלך אחרי הניתוח

בכל סוגי הניתוחים שצוינו רוב המטופלות משתחררות אחרי לילה אחד בבית החולים. זמן ההחלמה הוא לרוב קצר וניתן לחזור לפעילות רגילה תוך שבועות בודדים.

ההנחיות וההמלצות לאחר הניתוח אינן שונות מאלו של מטופלות אחרי ניתוח לתיקון צניחה עם כריתת רחם.



החלמה מהירה,

ד"ר משה גילאור

Comentarios


bottom of page