top of page
  • תמונת הסופר/תד"ר גילאור משה

החלמה והמלצות אחרי ניתוח לתיקון צניחת איברי אגן/דליפת שתן


אחות מציעה מיטה

כאבים

אחרי הניתוח לרוב ייתכן ותחושי כאבים בבטן התחתונה, בפות או באזור המפשעות (מיקום הכאב תלוי בסוג הניתוח). לאחר ניתוח לתיקון צניחת איברי אגן שבו מבוצע קיבוע לרצועה הסקרו-ספינלית ייתכן שתחושי כאבים בישבן. ברוב המוחלט של המקרים הכאבים חולפים לחלוטין או שנחלשים באופן משמעותי תוך כשבועיים-שלושה, אולם לעיתים נדירות הכאבים יכולים להימשך זמן רב יותר.

בזמן האשפוז לאחר הניתוח מומלץ ליטול משככי כאבים על בסיס קבוע. מומלץ לא להמתין עם נטילת המשככים עד שתחושי כאבים עזים. איזון טוב של הכאב מאפשר ניידות מוקדמת ומקצר את זמן ההחלמה והחזרה לפעילות שגרתית.

לאחר השחרור מבית החולים לרוב יש שיפור הדרגתי בכאבים, אולם במידה והכאבים מתגברים או שאינם מגיבים לטיפול במשככי כאבים יש להגיע לבדיקת רופא.

במידה ועברת ניתוח לתיקון צניחה דרך איזור הנרתיק מומלץ להצטייד בבית מראש ולהעזר ב'כרית סופגניה' בכדי להקל על הכאבים בישיבה.


טמפון וקטטר שתן

בגמר הניתוח המטופלת מועברת לרוב מחדר ניתוח עם קטטר שתן ובחלק מהמקרים עם טמפון בנרתיק למניעת דימומים. בדרך כלל קטטר השתן והטמפון מוצאים מספר שעות לאחר הניתוח או בבוקר למחרת לאחר בדיקת רופא.


תפקוד המעי ושלפוחית השתן

לאחר הוצאת קטטר השתן ייתכן שתחושי צריבה או כאבים במתן שתן אשר לרוב נובעים מגירוי של השופכה בשל נוכחות הקטטר. התסמינים הללו חולפים עצמונית תוך יום-יומיים ולרוב אינם סימן לדלקת בדרכי השתן. באם תסמינים אלו מתמידים יש לבצע תרבית שתן ולפנות לבדיקת רופא נשים.

לאחר ניתוח לתיקון דליפת שתן במאמץ (TVT, TVT-O או הזרקת בלקמיד) ייתכן שתחושי כי זרימת השתן איטית יותר מאשר בתקופה שלפני הניתוח וכי לוקח לך יותר זמן להטיל שתן.

לאחר ניתוח לתיקון צניחת איברי אגן, בחלק קטן מהמטופלות, מופיעה דליפת שתן חדשה במאמץ. במידה והדלף לא חולף תוך מספר חודשים מומלץ להתייעץ עם הרופא לגבי טיפול.

חלק מהנשים מרגישות לאחר הניתוח תחושת צריבה בזמן הטלת צואה. תסמין זה חולף לרוב תוך ימים ספורים.

עצירות היא בעיה שכיחה לאחר ניתוח לתיקון צניחת איברי אגן. לאחר קבלת אישור מהצוות המטפל חשוב שתתחילי לשתות הרבה ולאכול פירות וירקות כדי לשמור על יציאות סדירות. בנוסף, מומלץ כאמור ליטול משככי כאבים ולהתנייד הרבה על מנת לזרז את פעולתו התקינה של המעי.

בזמן הטלת צואה מומלץ להימנע מניסיון הפעלת לחץ תוך-בטני רב שעלול לפגום בהחלמת הצלקות הניתוחית, לפגוע ביעילות התיקון הניתוחי ולסכן בעתיד לצניחת איברי אגן חוזרת. במידה ואת מתקשה בהטלת צואה מומלץ להשתמש במרככי צואה או חוקנים.


הפרשה/דימום נרתיקי

במשך כ-6 שבועות לאחר הניתוח ייתכן שתסבלי מדימום קל והפרשת יתר נרתיקית עד להחלמה מלאה של הצלקות הניתוחיות בנרתיק.

בתחילה תיתכן הפרשת דם טרי, אולם בהמשך ההפרשה לרוב הופכת לכהה וסמיכה יותר. כמות הדימום יכולה להשתנות מיום ליום.

במידה ומתחיל דימום נרתיקי רב או דם אדום עם קרישי דם לאחר שחרורך הביתה, יש להגיע לבדיקת רופא.

מומלץ לא להשתמש בטמפונים ולהימנע מקיום יחסי מין עד 6 שבועות אחרי הניתוח.


מניעת פקקת ורידית

לאחר הניתוח ישנה עליה בסיכון לפקקת ורידית (בעיקר ברגליים). על מנת להפחית סיכון זה תקבלי טיפול מונע, לפי רמת הסיכון הטרום ניתוחית ולפי סוג ומשך הניתוח, על ידי גרביים פניאומטיות או תרופות לדילול הדם.

מומלץ להתחיל התעמלות למניעת פקקת כבר לאחר הניתוח ועוד טרם הירידה מהמיטה: לקפל וליישר את הרגליים, לסובב את השוקיים ולחזור על פעילות זאת מספר פעמים בשעה. עדיף להימנע מהצלבה של הרגליים.

מומלץ ביותר לרדת מהמיטה מוקדם ככל האפשר לאחר הניתוח (תחת השגחת אחות בלבד).


פעילות גופנית

עייפות היא תחושה אופיינית לאחר הניתוח ולאחר הרדמה כללית. לאחר שחרורך הביתה מומלץ להתחיל ללכת בשלב ראשון בביתך ובהמשך גם מחוץ לבית. הליכה הינה פעילות גופנית טובה ובריאה אשר איננה מפעילה לחץ על אזור הניתוח.

כדאי להימנע מפעילות גופנית מופרזת לפחות ל-6 שבועות לאחר הניתוח כמו פעילות אירובית, הרמת משאות כבדים, הליכה מאומצת, הרמת ילדים קטנים, ריצה.

מומלץ לא להרים משקל מעל 5-7 ק"ג. הרמת משאות כבדים מפעילה לחץ על האזור של הניתוח, עלולה לפגום בהחלמה ומעלה סיכון לצניחת איברי אגן חוזרת.


אוכל ושתייה

6 שעות לאחר הניתוח מומלץ שתתחילי לשתות מים. בהמשך במידה ואין בחילה משמעותית או הקאות מומלץ לחזור בהקדם לאכול באופן רגיל. מומלץ שתמתיני עם אכילת פירות וירקות טריים עד לאחר הטלת צואה ראשונה מהניתוח. חשוב מאוד לאכול ולשתות בהמשך (שתייה של לפחות כ-2 ליטר ליום) על מנת לשמור על יציאות סדירות.

רחצה

ניתן להתקלח כבר כ-12 שעות מגמר הניתוח, במידה והצוות הרפואי מאשר. במשך 6 השבועות הראשונים לאחר הניתוח מומלץ להתקלח במקלחת ולא להשתמש באמבטיה. בתקופה זו מומלץ גם להימנע משחייה בבריכה או בים ובפרט משימוש בג'קוזי.

חזרה לתפקוד מלא ופעילות שגרה

החלמה לאחר הניתוח היא מאוד אישית ותלויה במספר גורמים כמו: מחלות רקע, גיל, סף הכאב, סוג ומשך הניתוח, סוג ההרדמה ובאם היו סיבוכים בניתוח.

חשוב שתקשיבי לגופך ולכאב ותשובי לפעילות גופנית בהתאם.

בדרך כלל כ-4-6 שבועות לאחר הניתוח ניתן לחזור לפעילות גופנית רגילה.

נהיגה

מומלץ להימנע מנהיגה תחת טיפול במשככי כאבים או כדורי הרגעה. לרוב לאחר שבוע-שבועיים מהניתוח תוכלי לשוב לנהוג.


קיום יחסי מין

מומלץ להימנע מפעילות מינית במשך 6 שבועות לאחר הניתוח. בתחילה, עם חזרה לקיום יחסי מין מומלץ להשתמש בחומרי סיכה על מנת למנוע כאבים.

במידה וישנם כאבים בזמן קיום יחסי מין שמתמידים מעל ל-3-4 חודשים לאחר הניתוח – מומלץ שתפני להתייעצות עם הרופא.

חזרה לעבודה

מועד החזרה לעבודה תלוי קודם כל בסוג העבודה. סוג הניתוח ואופן ההחלמה משפיעים כמובן גם הם על מהירות החזרה לעבודה. ברוב המקרים תוכלי לשוב ולעבוד לאחר 2-6 שבועות לאחר הניתוח.


פניה דחופה לבדיקת רופא

לאחר שחרורך מבית החולים במידה ומופיעים בבית עליית חום מעל 38° צלזיוס, הפרשה נרתיקית מרובה עם ריח רע, דימום נרתיקי רב, צריבה במתן שתן, כאבי בטן עזים, הקאות, כאבים ונפיחות ברגליים, קוצר נשימה, כאבים בחזה –מומלץ שתפני מיד לבדיקת רופא נשים להערכה.


החלמה מהירה,

ד"ר משה גילאור

לאחר ניתוח ניתן ליצור קשר בכתובת המייל הבאה- drgillor@gmail.com

Comments


bottom of page