top of page
  • תמונת הסופר/תד"ר גילאור משה

אימון שלפוחית השתן

עודכן: 30 באפר׳ 2022


ברווז פלסטיק על מיכל הדחה

נשים רבות חוות בעיות הקשורות בשלפוחית השתן בנקודת זמן כלשהי בחייהן.

שלושת הבעיות הכי שכיחות הן:

תדירות השתנה מוגברת

יכולה להתבטא בשעות היום ו/או בלילה. מוגדרת במידה ויש לך צורך ללכת לשירותים להטיל שתן יותר מ-8 פעמים בשעות היום ו/או אם את מתעוררת משינה יותר מפעם אחת בלילה בשל צורך להטיל שתן (נקרא השתנה לילית).

דחיפות למתן שתן

צורך עז ומיידי ללכת לשירותים להטיל שתן.

דליפת שתן מתוך דחיפות

תחושת דחיפות להטלת שתן ודליפת שתן טרם הגעה לשירותים מבלי יכולת להתאפק.

כל הבעיות שלעיל נובעות לעיתים קרובות מ'תסמונת השלפוחית הרגיזה', כלומר, שלפוחית שתן (או כיס שתן) שמתכווצת באופן שאיננו רצוני. באופן נורמלי, אחרי גמילה בגיל הילדות, שלפוחית השתן אמורה להתכווץ רק במקרה בו אנו יושבים בשירותים ומעוניינים להטיל שתן. השלפוחית מתכווצת באופן רצוני, במקביל לכך השופכה (הצינור היוצא משלפוחית השתן) נרפית ואז השתן זורם.


מהו אימון שלפוחית השתן?

המטרה באימון שלפוחית השתן היא להיפטר מהרגלים רעים, ללמוד הרגלים טובים ולהחזיר לך את השליטה על שלפוחית השתן שלך במקום שהיא תשלוט בך ובחייך.

מחקרים הראו כי אימון שלפוחית השתן יעיל בנשים רבות להפחתת כל תסמיני השלפוחית הרגיזה.

אימון שלפוחית השתן מסייע לך להאריך את משך הזמן בין ביקורים בשירותים, עוזר להגדיל את נפח השתן ששלפוחית השתן שלך מסוגלת להכיל ועוזר לך לשלוט בתחושת הדחיפות בזמן התכווצות לא רצונית של שלפוחית השתן.

חלק מאימון שלפוחית השתן הוא ללמוד להבין את המסרים ששלפוחית השתן שולחת לך, לאילו מסרים להקשיב ומאילו מסרים להתעלם.

אימון זה אמור לסייע לך לזהות מתי שלפוחית השתן שלך מלאה ומתי לא.


טיפים לסיוע בשליטה על שלפוחית השתן:

  • לעיתים ישנם שינויים אחרים שאת יכולה לעשות שיעזרו לך לשלוט טוב יותר בשלפוחית השתן. אם את סובלת מעודף משקל, סכרת שאיננה מאוזנת, עצירות כרונית או נוטלת תרופות שמשפיעות על תפקוד שלפוחית השתן מומלץ לשוחח על כך עם הרופא המטפל מאחר וכל אלו יכולים להחמיר את התסמינים.

  • מומלץ להקפיד לשתות כ- 6-8 כוסות מים ליום (1000-1500 מ"ל), אלא אם הרופא שלך הורה לך אחרת. אל תמעיטי בשתייה כי את סבורה שזה יגרום לך להפסיק לדלוף- ההפך הוא הנכון, מאחר ושתן מרוכז יתר על המידה מגרה את שלפוחית השתן ועלול להחמיר את מצבך ולגרום ליותר התכווצויות לא רצוניות של שלפוחית השתן.

  • הימנעי משתיית משקאות המכילים קפאין דוגמת קפה (נמס/שחור וכו'), תה (לרבות תה ירוק), קולה ומשקאות אלכוהוליים. מומלץ להשתמש במקום בקפה/תה נטול קפאין.

  • הימנעי משתייה כ-3 שעות טרם לכתך לישון מאחר וזה יגדיל את הסיכוי שתתעוררי משנתך בשל צורך להטיל שתן.


כיצד ניתן להפחית את תדירות ההשתנה?

  1. בדקי את יומן ההשתנה שלך. מהו מרווח הזמן הממוצע בו את הולכת לשירותים להטיל שתן בשעות הערות? אם המרווחים קצרים יותר מ-2-3 שעות עליך לנסות להאריך את הזמן בין הביקורים בשירותים לצורך הטלת שתן. לדוגמא, אם את הולכת בממוצע כל שעה לשירותים, עליך להציב לך כמטרה ללכת כל שעה ורבע. באם יש לך תחושת דחיפות טרם זמן המטרה שהצבת לעצמך, עליך לנסות לדחות את הביקור בשירותים בעזרת שימוש באחת מהשיטות שיפורטו בפסקה הבאה.

  2. אם את מסוגלת לעמוד במרווח זמן המטרה שהצבת לך ויכולה להתמיד בכך למשך 4 ימים ברציפות, האריכי שוב את המרווח בין ביקורים בשירותים לצורך הטלת שתן ברבע שעה נוספת. בצורה זו האריכי את המרווחים עד למרווח של 2-3 שעות בין הטלת שתן אחת לבאה במשך שעות היום.

  3. נסי להפסיק/לצמצם ביקורים בשירותים "רק ליתר ביטחון". שלפוחית שתן באופן נורמלי יכולה להכיל כ-400 מ"ל שתן בנוחות (שזה שווה ערך ל-2 כוסות). שאלי את עצמך האם את באמת חייבת לבקר בשירותים כל פעם לפני שאת יוצאת מהבית. באם למשל הלכת לשירותים 20 דקות קודם, כנראה שאת לא באמת צריכה ללכת שוב. חשוב לא להרגיל את שלפוחית השתן להכיל נפח נמוך משום שזה יחמיר את המצב ויגרום לך לתחושת דחיפות באופן תכוף יותר.


כיצד להתגבר על תחושת דחיפות ועל דליפת שתן מתוך דחיפות?

נסי את כל השיטות שלהלן בכדי לשלוט בתחושת הדחיפות במתן שתן ולדחות את הביקור בשירותים לצורך הטלת שתן. גלי איזו שיטה עובדת הכי טוב עבורך והשתמשי בה בשעת הצורך.

  1. כווצי את שרירי רצפת האגן שלך הכי חזק שאת יכולה ולמשך הזמן הכי ארוך שאת מסוגלת. המשיכי לעשות זאת עד אשר תחושת הדחיפות חולפת או עד אשר היא תחת שליטה. כיווץ שרירי רצפת האגן מכווץ גם את שרירי הסוגר של צינור השופכה וכך חוסם את הצינור ומונע דליפת שתן.

  2. כווצי את שרירי רצפת האגן במהירות, בעוצמה הכי חזקה שאת יכולה ואז הרפי. חזרי על פעולה זו של כיווץ והרפיה מספר פעמים ברצף. חלק מהנשים מוצאות שיטה זו יעילה יותר עבורן מאשר כיווץ למשך זמן ארוך כמו שמתואר בסעיף 1.

  3. הפעילי לחץ ממושך על הפרינאום (אזור המפשעה). את יכולה לעשות זאת על ידי שילוב הרגליים או ישיבה על משטח נוקשה. פעולה זו שולחת מסר לשלפוחית השתן דרך מערכת העצבים כי מוצא השלפוחית סגור וכי עליה להמתין לפני שתוכל להתרוקן.

  4. הסיחי את דעתך הכי טוב שאת יכולה. לדוגמא, החלי לספור לאחור מ-100 במרווחים של 7. כל שיטה להסחת דעת שכלית או להרגעה היא טובה.

  5. החליפי תנוחה אם את מוצאת שזה מחליש את תחושת הדחיפות. יש נשים שמוצאות שהשענות קדימה יכולה לעזור.

  6. נסי לקפוא במקום ברגע שאת חשה תחושת דחיפות. נסי לא להיטלטל או להתנועע יתר על המידה. תנועה גורמת לזעזוע בשלפוחית השתן ועלולה להחמיר את תחושת הדחיפות. באם את נחפזת להגיע לשירותים יכול להיות שתתקשי לשלוט בתחושת הדחיפות שלך וייתכן ואף תחמירי את המצב.


כמה מוצלח אימון שלפוחית השתן?

אימון שלפוחית השתן (בנוסף לפיזיותרפיה וחיזוק של שרירי רצפת האגן, במידת הצורך) מסייע לאחת מתוך 2 נשים עם דליפת שתן מתוך דחיפות. זכרי, לאחר שאילפת בהצלחה את שלפוחית השתן שלך, לימדת אותה הרגלים טובים ועכשיו את בעלת השליטה, עליך להתמיד בכך לשארית חייך על מנת להמשיך וליהנות מהקלה/היעלמות התסמינים.



החלמה מהירה,

ד"ר משה גילאור

Comments


bottom of page